17 Feb Tom Brady – poosebljeni trije stebri modernega športnega megazvezdnika
Tom Brady je prvo nedeljo v februarju na novem domačem igrišču v Tampi že sedmič ponosno dvignil pokal prvaka lige NFL, sploh prvič v zgodovini lige v vlogi domačega moštva, še petič pa tudi pokal za najkoristnejšega igralca finala. Po lanski selitvi iz New Englanda, kjer je skupaj s trenerjem Belichickom ustvaril pravo športno dinastijo, z izgradnjo nove dinastije nadaljuje na Floridi, hkrati pa je na Florido pripeljal tudi svoj poslovni imperij in množico navijačev.
Tom Brady je prototip modernega športnega megazvezdnika – svojo kariero je podaljšal krepko čez ne samo trideseto, temveč že štirideseto leto, med samo kariero si gradi poslovni imperij, dokazuje pa tudi, da se moderni navijači vedno bolj identificirajo s posameznimi igralci in ne več toliko s samimi klubi. Vsa tri področja so močno prepletena tudi s tehnologijo.
Še nedolgo nazaj je veljalo, da se, ne glede na šport, po tridesetem rojstnem dnevu tekmovalna krivulja športnika počasi, a vztrajno spušča. Danes pa vedno več športnikov lahko na vrhunski ravni igra še krepko po tem obdobju. Kronski primer je prav Brady – videli smo že njegov tretji nastop na Super Bowlu po štiridesetem letu, dva od teh nastopov je kronal z naslovom. Zanj velja, da je z redkimi izjemami vedno v stanju vrhunske pripravljenosti oz. v procesu stalnih in strogih treningov. Njegov osebni trener, Alex Guerrero, je z njim na vseh družinskih dopustih in ostalih ‘prostočasnih’ aktivnosti Bradyja. Ko je lani Brady nastopil na dobrodelnem golf turnirju na Floridi skupaj z Tiger Woodsom, Paytonom Manningom in Phil Michelsonom, ga je Charles Barkley, ki je ekshibicijo komentiral po televiziji, pred tekmo, ko je lilo kot iz škafa, videl, kako na parkirišču dela intervalne sprinte. Vprašal ga je, kaj hudiča počne. Brady mu je hladnokrvno odgovoril, da trenira za Super Bowl.
Če so se v preteklosti mnogi norčevali iz Bradyja in njegovih strogih prehranjevalnih diet in ostalih omejitev (npr. iz avokado napitkov), je danes to postala norma. Športniki vedno več vlagajo v svoje zdravje, tudi s pomočjo visoke tehnologije, ki jim omogoča hitrejšo regeneracijo, učinkovitejši trening in hitrejšo vrnitev na terene po morebitnih poškodbah, hkrati pa tudi boljšo preventivo pred samimi poškodbami. LeBron James, še en primer športnika, ki pri svojih 36 letih še vedno velja za najboljšega košarkarja na svetu, za skrb za svoje telo na letni ravni nameni 1,5 milijonov dolarjev.
Drugi steber delovanja modernega športnega megazvezdnika je gradnja poslovnega imperija že med kariero. Tom Brady ima lastno blagovno znamko TB12, preko katere prodaja izdelke in storitve v povezavi z zdravim načinom življenja, katerega glavni ambasador je seveda sam. Ustanovil je že dve medijski hiši, Religion of Sports in 199 Productions. Glavne blagovne znamke, katerih ambasador je Brady, so Aston Martin, Tag Heuer, Sam Adams in Under Armour.
Podobno velik portfelj imajo tudi ostale največje blagovne znamke med športniki. Serena Williams je tako ustanovila tudi lasten sklad, Serena Ventures, preko katerega je od leta 2014 vložila že v več kot 50 inovativnih podjetij.
Tretji steber novodobnih športnikov predstavlja njihova na novo pridobljena moč izbire okolja, v katerem delujejo oziroma igrajo, in tudi zaradi zgoraj naštetih vzrokov, izgradnja lastne medijske (in predvsem marketinške) platforme. Tovrstno opolnomočenje športnikov pomeni na eni strani njihovo selitev v različne klube tekom kariere glede na njihove lastne najboljše interese (športne in poslovne) v danem trenutku, posledično pa se z njimi ‘selijo’ tudi navijači, ki bolj kot klubom in športnim organizacijam sledijo športnikom, najprej preko njihovih predstav na igrišču, potem pa še preko njihovih predstav ‘izven’ igrišč, na družbenih omrežjih in ostalih njihovih medijskih platformah.
Ob selitvi Bradyja v Tampo se je veliko spraševalo, kaj bo to pomenilo za njegovo blagovno znamko, kako bodo na to odreagirali navijači in nenazadnje tudi sponzorji. Toda ob Super Bowlu se je izkazalo, da ga je ogromno navijačev, ki ga je podpiralo v New Englandu, podpiralo tudi tukaj. Z leti so se namreč spremenili tudi navijači. Vedno bolj tudi oni razumejo, da imajo tudi športniki pravico zasledovati lastne interese in tekom kariere iskati za njih najboljše okolje za dokazovanje, ki se pri tovrstnih športnikih meri samo v številu naslovov, hkrati pa neposredno preko športnikov in njihovih platform dobijo tiste vsebine, ki jih hočejo.
Primer takega športnika je tudi Ronaldo, ki je s sabo v Juventus iz Real Madrida ‘pripeljal’ ogromno navijačev, kot posledica so poskočile delnice Juventusa ob njegovem podpisu, nedavno pa je postal tudi prvi športnik na svetu, ki ima na svojih platformah preko 500 milijonov sledilcev.
Ob vsem tem se seveda poraja vprašanje, kam izginja športna romantika, ko s(m)o navijači sledili najljubšim klubom ali športnikom na podlagi tega, kar so nam predali naši starši in ne na podlagi števila objav in lajkov športnikov ali športnih organizacij… Še vedno je prostor za tovrstno romantiko, vendar je le-ta pogojena z modernim delovanjem športnih organizacij, upoštevanjem zakonitosti delovanja in obnašanja novodobnih navijačev, ter seveda z nujno vpeljavo najnovejših tehnologij…